Frågor och svar om Matomo Analytics

Vi får många bra frågor om Matomo Analytics under våra webbinarier. Här har Marcus Österberg samlat svaren.

Frågor & svar från Matomo från kommuner 9 mars 2021:

  1. Kommer det fler webbinarier om Matomo?
  2. Kan ni komma in och stötta i arbetet med att ställa in rätt funktioner utifrån våra behov?
  3. Kan vi avropa er som konsulter på ramavtal?
  4. Kan vi även köpa hjälp från er att sätta upp en egen drift av Matomo?
  5. Statistik för dokument på webben. Vad behöver vi göra för att få det och vilken typ av statistik får vi då?
  6. Kan ni ge exempel på hur ni prestandaoptimerar?
  7. Jag driftar gärna i molnet, men är det säkert med tanke på personuppgifter? Hur säkras att data i Matomo inte läcker till obehöriga?
  8. Jag har testat att drifta själv och det är ganska långsamt. Varför då?
  9. Vad hette det här pluginet som är anpassat för webbredaktörer? Fungerar den även om vi använder loggfiler?
  10. Vad erbjuder ni för redaktörsutbildning i verktyget?
  11. En fråga om kampanjlänkar: Måste formuläret skapas i ett CMS? Google har ju ett färdigt formulär där man fyller i allt och får ut en länk.
  12. URL-byggaren ser ut som Campaign URL Builder för Google Analytics. Sätter man upp kampanjer på precis samma sätt med utm-taggar som med Google Analytics?
  13. Matomo sätter också kakor?
  14. Var kan vi få Matomo-support?
  15. Vem kontaktar jag för en offert?
  16. Hur kommer vi igång snabbt? Vi behöver stänga av GA.
  17. Kan vi sätta upp grupper så att flera redaktörer kan jobba utifrån samma rapporter och dashboards?
  18. Har tidigare jobbat med Matomo (Piwik) och då installerade vi en server ”i källaren”. Rekommenderar ni det istället för molnet?
  19. Vi undrar lite om hur man kan se unika besökare per sida?
  20. Hur får jag fram statistik från en specifik sida på webbplatsen?
  21. Kan Matomo även användas för kvalitet och tillgänglighet?

Frågor & svar från Intro till Matomo 2 mars 2021:

  1. Kan Matomo samla in statistik via webbserverns loggfiler istället för ett skript med cookies?
  2. Vi vill drifta Matomo själva och har stora mängder besökare. Vad krävs det då för infrastruktur, processor, minne etc?
  3. Kan Matomo även mäta hur mobilappar används?
  4. Det här med unika sidvisningar; jag har förstått att det är ett rätt trubbigt verktyg?
  5. Mäter ni statistiken med eller utan kakor?
  6. Har Whitespace någon erfarenhet av att mäta anrop till API:er med Matomo?
  7. Vem äger Matomo?
  8. Jämfört med Google Analytics; vad kan man inte mäta med Matomo?
  9. Är Matomo svenskt?
  10. Hur säkerställer ni att kundernas Matomo-data är i säkert förvar?
  11. Är kampanjanalys en tilläggstjänst?
  12. Är heatmaps en del av standardinstallationen, out of the box?
  13. Kan vi överföra data från Google Analytics till Matomo?

Frågor & svar från Matomo för kommuner

Kommer det fler webbinarier om Matomo?

Absolut! Vi sitter som bäst och planerar för vårens webbinarier om Matomo. Har du idéer eller ämnen som du vill höra mer om? Skicka gärna ett mail till David Blomberg. Här hittar du Davids kontaktuppgifter.

Kan ni komma in och stötta i arbetet med att ställa in rätt funktioner utifrån våra behov? 

Ja absolut! Vi stöttar både de som väljer Matomo-molntjänsten och organisationer som driver Matomo själva. Här hittar du mer om Whitespaces tjänster kring Matomo.

Om du driftar Matomo själv kan du också köpa vår supporttjänst för andra linjens support.

Kan vi avropa er som konsulter på ramavtal?

Absolut! Myndigheter och kommuner kan använda Kammarkollegiets ramavtal. Vi finns med som underleverantör på två avtal – Programvarulösningar och Systemutveckling.

Kommuner och kommunala bolag kan köpa våra tjänster via SKL Kommentus ramavtal, där vi också finns med som underleverantör.

Det går också att köpa Whitespaces Matomo-tjänster från någon av våra partner. Vi samarbetar med flera större IT-leverantörer – bland annat Atea. Atea har upphandlade licensavtal med många kommuner och myndigheter där Matomo-tjänster från Whitespace går att köpa.

Har du fler frågor kring inköp, avrop och upphandling är David Blomberg rätt person att prata med. Här hittar du Davids kontaktuppgifter.

Kan vi även köpa hjälp från er att sätta upp en egen drift av Matomo?

Ja, det går.

Statistik för dokument på webben. Vad behöver vi göra för att få det och vilken typ av statistik får vi då?

Om ni använder Matomos spårskript eller Matomo Tag Manager så ingår spårning av dokumentnedladdningar i grundkonfigurationen. Det som mäts är klick på länkar till dokument. 

Om du räknar med att många besökare googlar sig fram till dokument på er webbplats så krävs en lite mer avancerad konfiguration för att få spårning av dokument att bli tillförlitlig. Ett annat alternativ är att använda spårning via loggfiler på webbservern.

Kan ni ge exempel på hur ni prestandaoptimerar?

Det finns ett antal riktningar för prestandaoptimering och svaret är beroende av mängden sidvisningar och händelser som kommer loggas i Matomo. Här är tre tekniska exempel:

  1. Vi använder nginx som webbserver istället för Apache och PHP-fpm istället för “vanilla-PHP”.
  2. Vi rekommenderar att kontinuerligt se över konfigurationen av databasen. Om du använder MySQL eller MariaDB så är MySQLTuner ett bra verktyg. 
  3. För välbesökta webbplatser är det nödvändigt att se över hur Matomo aggregerar data.

Jag driftar gärna i molnet, men är det säkert med tanke på personuppgifter? Hur säkras att data i Matomo inte läcker till obehöriga?

Fullt förståelig ståndpunkt! Vi fick en liknande fråga i förra webbinariet:

Hur säkerställer ni att kundernas Matomo-data är i säkert förvar?

Jag har testat att drifta själv och det är ganska långsamt. Varför då?

För lite större webbplatser kan en standardinstallation av Matomo upplevas som långsam. Därför behöver du optimera Matomo-konfigurationen för prestanda.

Vad hette det här pluginet som är anpassat för webbredaktörer? Fungerar den även om vi använder loggfiler?

Vi förkortar det till CIFE. Det står för Content Insights for Editors och är ett tillägg som vi har utvecklat för de som använder WordPress och Municipio. Hit hör Eslövs kommun som vi nämnde under webbinariet. Vi har släppt CIFE som öppen källkod på tjänsten Github vilket gör att vem som helst kan ändra och vidareutveckla tillägget. 

CIFE fungerar även om ni använder Matomo-spårning via loggfiler. 

Vi är på gång med en CMS-oberoende version av Content Insights for Editors under 2021.

Vad erbjuder ni för redaktörsutbildning i verktyget?

Vi har tagit fram en introduktionsutbildning i Matomo, med fokus på offentlig sektor. Den består av ett kurstillfälle på ca två timmar. En erfaren webbkommunikatör behöver inga förkunskaper kring webbanalys eller Matomo 

Vi har också en fördjupning där vi går igenom mer avancerad användning och Matomos premiummoduler.

Vi genomför även anpassade Matomo-utbildningar.

En fråga om kampanjlänkar: Måste formuläret skapas i ett CMS? Google har ju ett färdigt formulär där man fyller i allt och får ut en länk.

Det går också bra att använda den öppna URL-byggaren Matomo har på sin webbplats.

Poängen med eget liknande formulär (inne i ert CMS exempelvis) är att det blir enklare att guida sina medarbetare rätt. Du kan helt enkelt skapa upp anpassade formulärfält. För vissa val kanske det är lämpligare med en selectlista där ni kan välja mellan förbestämda alternativ. Ett internt formulär måste inte leva inne i ett CMS. Det kan lika gärna placeras i en webbhandbok, på intranätet eller någon annan plats som är rätt för er.

URL-byggaren ser ut som Campaign URL Builder för Google Analytics. Sätter man upp kampanjer på precis samma sätt med utm-taggar som med Google Analytics?

Ja, visst är Matomos URL-byggare lik Googles Campaign URL Builder? Många delar i de olika webbanalysverktygen är hyggligt lika och följer branschens praxis. För oss användare är det bara bra – då är det enkelt att skifta verktyg vid behov.

Matomo sätter också kakor?

Ja, att sätta kakor är fortfarande den vanligaste lösningen i Matomo. Vi svarade på en liknande fråga här:

Mäter ni statistiken med eller utan kakor?

Var kan vi få Matomo-support?

Det beror lite på vilken sorts support ni behöver. Matomo är öppen källkod och har ett community som på frivillig basis ger främst teknisk support.

Whitespace erbjuder supportavtal till alla våra kunder. Har man en egen supportorganisation kan vi agera andra och tredje linjens support.

Vem kontaktar jag för en offert?

Hör av dig till David Blomberg. Här hittar du Davids kontaktuppgifter.

Hur kommer vi igång snabbt? Vi behöver stänga av GA.

Ni kan komma igång med Matomo-molntjänsten inom 1-4 veckor från beställning. Det ni behöver göra för att komma igång med Matomo är det här:

  1. Om ni vill kan ni börja med att ta bort Google Analytics skriptet från er webbplats – men radera inte kontot.
  2. Ge Whitespace access till Google Analytics-kontot så att vi kan titta på hur trafiken till webbplatserna har sett ut de senaste åren. Trafikvolym och -mönster påverkar hur vi konfigurerar Matomo – och priset för tjänsten. 
  3. Ta hjälp av er IT för ändring i er DNS. Det här behövs för att Matomo-tjänsten ska kunna skicka trafik till matomo.[din domän] – och för att Matomo-tjänsten ska gå att nå på t.ex. analys.[din domän]. 
  4. Lägg till Matomo-skriptet på de webbplatser där Matomo ska användas. Eftersom Matomo sätter cookies behöver ni sannolikt uppdatera er Cookie Consent-funktion.

Finns det något som Matomo gör sämre än Google Analytics?

Här hittar du svaret på en liknande fråga:

Jämfört med Google Analytics; vad kan man inte mäta med Matomo?

Kan vi sätta upp grupper så att flera redaktörer kan jobba utifrån samma rapporter och dashboards?

Det går att få till grupper i Matomo – men det kräver lite planering.

Normalt får en användare åtkomst till alla rapporter för en viss egendom/webbplats i Matomo. 

För en större webbplats kan det vara aktuellt att sätta upp flera Matomo-egendomar. En egendom kan exempelvis hantera statistik för en viss del av webbplatsen. Varje egendom kan ha sin egen uppsättning rapporter – och hanteras av en grupp redaktörer. Med premiummodulen Rollup Reporting skapar ni sedan en egendom som samlar statistik från övriga egendomar.

Till sist… om ni har många användare kan det vara smidigt att koppla inloggningen i Matomo till ert AD. Då kan ni ge åtkomst till specifika egendomar i Matomo baserat på vilken grupp en användare hör till.

Har tidigare jobbat med Matomo (Piwik) och då installerade vi en server ”i källaren”. Rekommenderar ni det istället för molnet?

Det beror nog på er källare, men skämt åsido rekommenderar vi verkligen en svensk molntjänst för detta. 

För en större webbplats krävs det att Matomo konfigureras på ett bra sätt för att hantera trafiken med god prestanda. Det behövs också en hel del löpande arbete med Matomo för att säkra att tjänsten fungerar bra. Det brukar vara enklare (och billigare) att använda Matomo-molntjänsten från Whitespace.

Vissa organisationer gör en medveten satsning på att bygga upp egen kompetens kring att drifta Matomo. Då blir det naturligt att satsa på egen drift.

Vi undrar lite om hur man kan se unika besökare per sida?

Unika besökare finns med i många av standardrapporterna i Matomo. Om du under rapportkategorin Beteende väljer Sidor-rapporten kan du filtrera fram den sidan du vill inspektera och titta i kolumnen “Unika sidvisningar”. Där anges hur många unika användare som varit på just den sidan.

Det här med ‘unikt’ kan vara bra att ta med en nypa salt, som jag har skrivit mer om här:

Det här med unika sidvisningar; jag har förstått att det är ett rätt trubbigt verktyg?

Sa ni att ni har byggt ett eget utseende till Matomo?

Den Matomo-design vi pratade om och visade upp heter Modern. Modern är ett tema som är släppt som öppen källkod. Läs gärna vårt blogginlägg om Modern. Och här hittar du Modern på Matomos Marketsplace.

Temat släpptes i januari 2021 och två månader senare har det laddats ner fler än 700 gånger.

Hur får jag fram statistik från en specifik sida på webbplatsen?

Om du under rapportkategorin Beteende väljer Sidor-rapporten kan du filtrera fram den sidan du vill veta mer om. 

I många av Matomos standardrapporter kan du också klicka på ett förstoringsglas i botten av rapporten och filtrera fram den sidan du letar efter. Kom bara ihåg att Matomo inte känner till sidor som inte haft trafik under de omständigheter du analyserar (tänk på tidsperiod och eventuella segment du valt i Matomo).

Om du vill samla all statistik om en viss sida på webbplatsen i en rapport kan du använda premium-modulen Custom reports.

Kan Matomo även användas för kvalitet och tillgänglighet?

Det här är en fråga med flera svar.

Det finns flera funktioner i Matomo som går att använda för att förbättra webbplatsens kvalitet. Här är några exempel:

  1. Sökord utan träffar
  2. Prestanda och sidladdningstider
  3. Eventspårning av felmeddelanden för att spåra exempelvis misslyckade inloggningar i en e-tjänst eller felmeddelanden i formulär.
  4. Heatmaps och session recording för att se hur besökare interagerar med webbplatsen. Resultatet är guld värt när ni förbättrar användarupplevelsen.  
  5. Spårning av 404-sidor. 

När det gäller tillgänglighet enligt WCAG så finns det inga färdiga rapporter för att följa upp det. Det går däremot att berika den data som samlas in i Matomo med exempelvis resultat från automatiska tillgänglighetstester av det slag som jag använder på Webperf.se. Vår rekommendation är tills vidare att använda en extern dashboard för att kombinera data från (manuella eller automatiska) tillgänglighetstester med Matomo-data. 

Vi jobbar aktivt just nu med frågan om tillgänglighet och Matomo. Återkom gärna till oss för en dialog om vilken sorts kvalitetsarbete du är intresserad av.

Frågor & svar från Intro till Matomo

Kan Matomo samla in statistik via webbserverns loggfiler istället för ett skript med cookies?

Ja, logganalys är en av metoderna som Matomo kan använda för att samla in information från hur webbplatsen används. Se även svaret på frågan “Mäter ni statistiken med kakor eller utan kakor?”. 

Vi vill drifta Matomo själva och har stora mängder besökare. Vad krävs det då för infrastruktur, processor, minne etc?

Matomo som mjukvara är skalbar och kan hantera mycket stora trafikmängder. Om du har fler än 1 000 000 sidvisningar per månad rekommenderar vi en installation där Matomo-tjänsten drivs på flera noder:

  • Anrop till Matomo skickas till en lastbalanserare, och vidare till en eller flera noder.
  • En eller flera noder hanterar databaserna
  • En nod hanterar Matomos användargränssnitt
  • Vid behov används ett CDN (Content Delivery Network) för att leverera de skript som används för klientbaserad spårning.

Vid dimensionering brukar vi titta på genomsnittlig trafik, men också ta hänsyn till tillfälliga toppar.

Kan Matomo även mäta hur mobilappar används?

Ja, Matomo kan mäta hur en app används. Mätningen görs via Matomos API och det finns färdiga programpaket (SDK:er) för användning i appar baserade på iOS och Android. Webbappar mäts med fördel med Matomos vanliga spårskript.

Det här med unika sidvisningar; jag har förstått att det är ett rätt trubbigt verktyg?

Definitionen av unika sidvisningar för en sida är antalet sessioner som sidan ifråga har visats minst en gång. Om en person under sin session på webbplatsen besöker en webbadress 1, 2, 3 eller fler gånger räknas det alltså som 1 unik sidvisning.

Det unika är dock inte alltid så unikt. Om samma användare går över från att surfa på sin dator till att öppna webbplatsen via sin mobiltelefon kommer det räknas som en ny unik sidvisning – trots att det är samma användare. Vi brukar rekommendera att mäta förändring eller skillnader – istället för att lägga stor vikt vid det absoluta antalet unika sidvisningar

Mäter ni statistiken med eller utan kakor?

Det går att göra både och. 

Standardinstallationen med Matomos spårskript innebär att kakor lagras i besökarens webbläsare. De här kräver att besökaren ger sitt medgivande. Vi har skrivit ett blogginlägg om regelverket kring kakor. 

Det finns i grunden tre sätt att spåra användarnas besök på webbplatsen utan cookies

  1. Serverbaserad spårning med Matomos API.
  2. Analys av webbserverns loggfiler.
  3. En modifierad spårkod utan cookies.

Har Whitespace någon erfarenhet av att mäta anrop till API:er med Matomo?

Ja. Vi brukar använda någon av de här metoderna:

  1. Logganalys av den tjänst som driver API:t. 
  2. Anpassning av själva API-tjänsten så att anrop görs till Matomos API. 

Vem äger Matomo?

Företaget bakom Matomo heter InnoCraft, och de äger även rätten till varumärket Matomo. Matomo som produkt är öppen källkod. InnoCraft samordnar den internationella gemenskap av intressenter som vill att Matomo ska utvecklas och frodas.

Jämfört med Google Analytics; vad kan man inte mäta med Matomo?

Du kan mäta samma sak med Matomo som med Google Analytics. Faktum är att du kan samla mer data i Matomo, eftersom det är möjligt att hantera personuppgifter i tjänsten.

Google Analytics fördel är dess integration med Googles annonseringstjänster. Med Matomo krävs taggning av Google Ads-länkar för att spårningen i Matomo ska fungera väl.

Är Matomo svenskt? 

Nej. Matomo-utvecklingen drivs av InnoCraft, som är baserade på Nya Zeeland. Vidare finns ett globalt community av utvecklare och företag (bland annat Whitespace) som bidrar till utvecklingen av Matomo. 

Ur ett GDPR-perspektiv är det viktigt att välja var ni driver Matomo. Ett grundläggande krav är att datacentret där Matomo drivs är lokaliserat inom EU – men också att företaget som äger datacentret är baserat inom EU. Därför avråder vi från att driva Matomo på exempelvis AWS.

Whitespaces Matomo-molntjänst drivs i Sverige, i samarbete med svenska partners.

Hur säkerställer ni att kundernas Matomo-data är i säkert förvar?

Whitespaces Matomo-molntjänst är uppbyggd och konfigurerad för att upprätthålla mycket hög säkerhet. Infrastrukturen är konfigurerad för att minimera risken för intrång. Matomo-gränssnittet är förberett för tvåfaktorsautentisering med exempelvis Microsoft Authenticator. Det är även möjligt att logga åtkomsten till Matomo-statistiken via gränssnittet. 

För att säkra att Matomo-tjänsten lever upp till kraven enligt GDPR samarbetar vi bara med svenska leverantörer. Vår driftspartner är dessutom ISO-certifierad inom informationssäkerhet.

Är kampanjanalys en tilläggstjänst? 

Grundläggande kampanjanalys ingår i Matomos grundutförande. För utökad analys behövs modulen Marketing Campaigns Reporting, som är kostnadsfri.

Om du vill göra lite mer avancerad kampanjanalys rekommenderar jag även Matomos premium-modul Custom reports. Den gör det möjligt att gräva djupare i informationen och skapa anpassade kampanjrapporter.

Är heatmaps en del av standardinstallationen, out of the box? 

Nej. Den går att köpa separat eller som en del av Matomos paketerbjudande Premium Bundle.

Kan vi överföra data från Google Analytics till Matomo?

Ja, det finns en kostnadsfri modul till Matomo för import av Google Analytics-data till Matomo.

Kom igång med Matomo

Whitespace driver en GDPR-säker Matomo-tjänst med datalagring i Sverige. Kom igång med Matomo-molntjänsten inom 1-4 veckor – utan att förlora den statistik som har samlats in i Google Analytics.

Fyll i dina kontaktuppgifter så bokar vi ett webbmöte.


Whitespace hjälper SPV att byta från Google Analytics till Matomo-molntjänst

Whitespace hjälper SPV att byta från Google Analytics till Matomo-molntjänst

SPV hanterar tjänstepensioner för 1 100 000 svenskar som jobbar eller har jobbat statligt. Nu har de upphandlat Matomo för sitt framtida arbete med webbanalys, och även Whitespaces molntjänst. Mer om SPV och Matomo
3 tips för webbanalys med Matomo

3 tips för webbanalys med Matomo

Webbanalytikern Marcus Österberg tipsar om hur segment, annotering och sökanalys underlättar din webbanalys med Matomo. Läs om Marcus tips