Gör webbanalysen smartare och roligare – 3 alternativ till Google Analytics

Nästan alla webbplatser har Google Analytics installerat. Ändå är det många som har svårt att få tid att verkligen använda det, analysera och dra slutsatser. Här har vi samlat tre verktyg som hjälper dig att ta fram bättre analyser med mindre arbetsinsats. Av Hanna Degling

Få koll på sökorden med Google Search Console

Om du tittar i Google Analytics listor över sökord som leder fram till webbplatsen, så ser du att många sökningar döljs i termen “Not provided”. För att komma runt det kan du använda Search Console (som tidigare hette Google Webmaster Tools). Via Search Console ser du både de sökningar som leder fram till webbplatsen, och sökningar där din webbplats dyker upp i träfflistan. Du kan också koppla ihop Search Console med Google Analytics, så att du når rapporterna direkt från GA. Google Search Console har en massa andra spännande funktioner som är värt sitt eget blogginlägg.  

Testa UX och innehåll med Hotjar

Hotjar har på kort tid blivit ett populärt verktyg, tack vare kombinationen av spännande funktioner, en kraftfull gratisversion och en attraktiv prismodell. Med Hotjar kan du bland annat spåra användarens musrörelser och klick. Informationen kan användas i värmekartor för utvalda sidor på webbplatsen. Det här är ett snabbt och enkelt sätt att bland annat se hur långt ner på sidan besökarna scrollar, och se hur användare interagerar med funktioner och innehåll. Du får en tydlig bild av hur väl användaren förstår hur de ska använda webbplatsen. Även hur intresseväckande ditt innehåll är. En av de stora fördelarna är att du kommer igång så snabbt – lägg in spårskriptet och konfigurera upp de värmekartor du vill använda.  

Följ användaren med KissMetrics

KissMetrics är ett analysverktyg som följer användaren snarare än sidvisning. Över tid bygger KissMetrics upp profiler över användarens aktivitet vid besök på webbplatsen. KissMetrics är framför allt användbart på webbplatser med tydliga konverteringspunkter, och gör konverteringsoptimeringen enklare jämfört med Google Analytics. Månadskostnaden för KissMetrics startar på 200 USD, vilket gör det till det dyraste verktyget i det här blogginlägget.  

Ta kontakt med oss om du vill veta mer om webbanalys och de olika verktyg som finns.

Hanna Degling är webbanalytiker på Whitespace. Hon hjälper företag och myndigheter att etablera strategier för effektiv uppföljning och konverteringsoptimering.