Vi söker webbanalytiker med Marketing Automation-intresse

Det är viktigt att göra saker på rätt sätt. Men det är kanske ännu viktigare att veta att man gör rätt saker! Det är det som är ditt ansvar som webbanalytiker på Whitespace. Vi gör webb som är meningsfull för våra kunders verksamhet och användare. För att lyckas måste vi ha förståelse för dem båda och kunna mäta om vi gör rätt saker på rätt sätt för dem! Som fullservicebyrå hjälper vi våra kunder med hela deras närvaro på Internet, därför behöver även din förmåga till analys sträcka sig bortom rapporter för deras enskilda webbplats.

Som digital webbanalytiker på Whitespace arbetar du med:

  • Etablera målbild. Tillsammans med kunden formulerar du tydliga effektmål för webbplatsen och definierar målgrupper av användare.
  • Mätpunkter och mätplan. Baserat på målbilden identifierar du vilka mätpunkter som indikerar måluppfyllnad.
  • Planera och genomföra webbanalys. Du genomför själva det webbanalytiska arbetet, med Google Analytics som verktyg. Du har inga problem att umgås länge med stora mängder komplex data om användarbeteenden.
  • Marketing Automation. Du hjälper våra kunders användare fram till konvertering över tid och i flera kanaler, främst med act-on som verktyg
  • Föreslå optimering baserat på webbanalys. I ditt webbanalytiska arbete identifierar du förbättringspotential och tar sedan fram förslag på förbättringar – för ökad konvetering och måluppfyllnad. Ofta tillsammans med dina kollegor som är kunniga inom UX och webbutveckling.

Förutom att du vill och kan jobba med arbetsuppgifterna ovan så tror vi att du:

  • Har viss erfarenhet som konsult eller från en webbredaktion och är van att arbeta ihop med kollegor och kunder som tar webben på allvar.
  • Du måste inte vara jättemeriterad, men om du inte är det ännu viktigare att du...
  • Älskar webbanalys i allmänhet och Google Analytics i synnerhet. Du är väl bekant med verktygets viktigaste funktioner, förstår de flesta och viktigaste rapporterna och sannolikt har du redan GAIQ.
  • Har kännedom om andra verktyg än Google Analytics. Som Piwik, Google Tag Manager, Kissmetrics och Hotjar.
  • Har ordet "konvertering" tatuerat på knogarna och får en lite kittlande känsla när du märker att statistiken pekar i rätt riktning.
  • Är nördig och hänger med i utveckling av verktyget Google analytics och best practices för webbanlays och digital strategi. Vill vara med och skapa verkligt meningsfull webb för spännande kunder.
  • Älskar att samarbeta, driva saker framåt och vill vara med och göra Whitespace till Sveriges mest meningsfulla webbyrå.

Du blir en del av ett team som är baserat på våra kontor i Stockholm och Malmö. Vi vill erbjuda Sveriges bästa arbetsmiljö – bra villkor, kollektivavtal och passionerade kollegor. Vi gillar att göra kul saker tillsammans och tror också på en sund balans mellan jobb och fritid. Vi tror på en jämställd arbetsplats och uppmuntrar särskilt kvinnliga sökande.

Tjänsten är en heltidstjänst med fast lön, placerad i Malmö eller Stockholm och med tillträde snarast. Är du intresserad? Skicka din ansökan i ett mail till rekrytering@whitespace.se med en beskrivning av vad du kan tillföra i rollen som beskrivs ovan.

Whitespace är en ung och snabbväxande webbyrå med kontor i Stockholm och Malmö. Vi jobbar med meningsfull webb för organisationer och företag i alla branscher. Bland våra kunder finns Mekonomen Group, Malmö stad, Statens Institutionsstyrelse och Saint-Gobain.