Utbildning i webbanalys och Matomo
Vill du förbättra din webbanalys, få full kontroll över er data och leverera insikter som verksamheten kan agera på? Whitespace erbjuder tre skräddarsydda utbildningar för olika behov och roller. Välj den kurs som passar dig bäst och ta ditt kunnande till nästa nivå!
Fyll på med kunskap ifrån, jag vågar säga Sveriges främsta Matomoexperter, Niklas och Marcus på Whitespace.
– Malin Hellström, webbstrateg på Västra Götalandsregionen
Våra kurser
Alla utbildningar kan köras digitalt, på plats och som hybrid. Vid behov kan vi även utveckla dem som självstudiekurser för er att lägga i en lärplattform.
1. Matomo för användare
Denna kurs är perfekt för kommunikatörer, webbredaktörer, blivande webbanalytiker och andra som vill förstå och använda Matomo för att analysera användarbeteende och webbplatsens värdeskapande.
Kursen finns i tre nivåer för att passa din erfarenhetsnivå och specifika behov: liten, mellan och stor.
Liten
Liten ger en grundläggande introduktion till webbanalys och en rundtur i Matomos användargränssnitt. Tidsåtgång: 2h.
- Viktigaste rapporterna.
- Anpassa din instrumentpanel.
- Jobba med segment.
- Sätta upp målspårning.
- Knep som hjälper dig i vardagen.
Mellan
Mellan är det populäraste valet. Den ger en grundläggande introduktion till webbanalys kombinerat med en praktisk genomgång av hur du använder Matomo på rätt sätt för att få fram agerbara insikter för verksamheten. Tidsåtgång: 2x3h.
- Allt från Liten-nivån.
- Utmaningen med att sätta mätbara mål.
- Identifiera mål och avslut på webbplatsen.
- Målsättning, bra mätvärden och hur insikter rapporteras .
- Kvantitativ vs kvalitativ data (UX & webbanalys).
- Vanligaste rapporterna och vad man har dem till.
- Anpassade rapporter, egna dimensioner och automatiserade varningar vid avvikelser.
- Uppföljning av sökmotoroptimering och webbprestanda.
- Kampanjmätning och tagghantering.
- Populära tillägg.
Stor
Stor är en grundkurs i webbanalys kompletterat med en workshop om målformulering och segment som mynnar ut i en mätplan för det som du ska jobba vidare med efter utbildningen. Tidsåtgång: 5x3h.
- Allt från Mellan-nivån
- Omsätta en organisations mål till något mätbart, meningsfullt och agerbart.
- Definiera segment för en organisation.
- Digital marknadsföring och arbetssätt för strukturerad kampanjutvärdering.
- Utveckla en första mätplan för kontinuerlig uppföljning och rapportering till intressenter.
Vill du veta mer eller beställa kursen Matomo för användare? Skicka ett mail till David Blomberg på david.blomberg@whitespace.se.
2. Matomo för utvecklare och IT-personal
Denna kurs riktar sig till utvecklare och IT-personal som vill integrera och optimera Matomo på sina webbplatser för avancerad dataanalys. Kursen hjälper er att undvika vanliga och onödiga fallgropar och anpassas givetvis för att lägga tonvikten på den teknik ni använder eller har tänkt börja med.
Exempel på kursinnehåll:
- Tekniska vägval: spårning av appar med Matomos SDK, logganalys, backendspårning med Tracking API, eller Javascript på klientsidan.
- Metodik för uppsättning: skriptbaserad konfiguration, knep för egen drift, Matomo Tag Manager och Content Security Policy.
- Datahantering: Korrekt cookie-consent samt GDPR-efterlevnad.
Vill du veta mer eller beställa kursen Matomo för utvecklare och IT-personal? Skicka ett mail till David Blomberg på david.blomberg@whitespace.se.
3. Webbanalys i praktiken
Vi erbjuder även helt skräddarsydda utbildningar i webbanalys med praktiska inslag där deltagarna får chansen att tillämpa den teoretiska kunskapen på den egna verksamheten eller på en exempelorganisation. Det kan vara allt ifrån korta introduktioner i specifika webbanalysverktyg till djupdykningar för att komma igång med mätbara mål och en plan för uppföljning.
Vill du veta mer om hur en skräddarsydd utbildning skulle kunna se ut för er? Skicka ett mail till David Blomberg på david.blomberg@whitespace.se.
Våra kursledare
Marcus Österberg är webbanalytiker och verksamhetsutvecklare. Han har mycket lång erfarenhet av digital kommunikation och hur man följer upp dessa insatser. År 2016 släppte Marcus boken "Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse" på förlaget Intranätverk och han har också jobbat som produktägare för ett flertal webbanalysverktyg på Västra Götalandsregionen.
Niklas Ternstedt är webbanalytiker och Whitespaces supportledare för webbanalysverktyget Matomo. Niklas har erfarenhet av kommersiella aspekter av digital kommunikation, som konverteringsoptimering och att analysera annonskampanjer, och han har även föreläst ett flertal gånger på kursen “Metoder för analys” på Göteborgs universitet.
Vill du bli bättre på webbanalys?
Whitespace har lång erfarenhet av värdeskapande webbanalys i Matomo och andra verktyg, och våra utbildningar bygger på den analytiska metod och de arbetssätt vi själva använder.
Vill du veta mer om vårt kursutbud eller boka in en utbildning? Hör gärna av dig till mig, David Blomberg, på david.blomberg@whitespace.se eller 070 - 481 60 72.