Utbildning i webbanalys och Matomo

Vill du förbättra din webbanalys, få full kontroll över er data och få fram insikter som verksamheten kan agera på? Gör som Inera, Kulturrådet och fler än 30 andra verksamheter som har valt kurser från Whitespace.

Fyll på med kunskap ifrån, jag vågar säga Sveriges främsta Matomoexperter, Niklas och Marcus på Whitespace.

Malin Hellström, webbstrateg på Västra Götalandsregionen

Kurs: Matomo för redaktörer

Den här kursen är framtagen tillsammans med Göteborgs Universitet, och ingår som ett moment i universitetskursen MK1403: "Analys av medier, opinioner och kommunikation."

Kursen vänder sig till kommunikatörer, webbredaktörer och webbanalytiker som vill förstå och använda Matomo för att analysera användarbeteenden.Kursen erbjuds i tre versioner: intro, start och grundkurs.

Intro

15 500 SEK

Intro ger en grundläggande introduktion till webbanalys och Matomo.

Kursen består av en session, som innehåller det här:

  • Viktigaste rapporterna.
  • Anpassa din instrumentpanel.
  • Jobba med segment.
  • Sätta upp målspårning.
  • Knep som hjälper dig i vardagen.

Start

Pris på förfrågan

Start ger dig kunskap om webbanalys och hur du får fram agerbara insikter från Matomo.

Kursen består av tre sessioner, som iinnehåller det här:

  • Mål: etablera relevanta mål och konfigurera dem i Matomo.
  • Matomo: intro och användbara rapporter
  • Fördjupad analys: anpassade rapporter, demensioner och automatiserade varningar.
  • Analys av SEO och webbprestanda.
  • Kampanjer: taggning och mätning.

Grundkurs

Pris på förfrågan

Detta är en grundkurs i webbanalys med en workshop om målformulering och mätbarhet.

I kursen ingår 5 sessioner och 3 månaders fri tillgång till våra digitala kurser:

  • Strategi: lägg grunden för ett datadrivet arbetssätt.
  • Definiera segment för en organisation.
  • Marknadsföring: strukturerad kampanjutvärdering.
  • Mätplan: skapa förutsättningar för konsekvent uppföljning och rapportering.

Kurs: Matomo för utvecklare och tekniska webbanalytiker

Den här kursen är för utvecklare och tekniska webbanalytiker som vill integrera och optimera Matomo för avancerad dataanalys. Läs mer om innehållet i kursen på Whitespaces blogg.

Marcus Österberg

Marcus Österberg

Webbanalytiker


Marcus Österberg är webbanalytiker och verksamhetsutvecklare. Marcus har skrivit boken "Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse", som används som kurslitteratur på flera universitet och högskolor. Han har bakgrund som produktägare för Matomo på Västra Götalandsregionen och driver även jämförelsetjänsten webperf.se.

Niklas Ternstedt

Niklas Ternstedt

Webbanalytiker


Niklas Ternstedt är webbanalytiker och Whitespaces supportledare för webbanalysverktyget Matomo. Niklas har bakgrund inom optimering av kampanjer och konvertering, och har jobbat med Matomo sedan 2015. Han är en uppskattad föreläsare på kursen "Metoder för analys" på Göteborgs universitet.