Utbildning i webbanalys och Matomo
Vill du förbättra din webbanalys, få full kontroll över er data och få fram insikter som verksamheten kan agera på? Gör som Inera, Kulturrådet och fler än 30 andra verksamheter som har valt kurser från Whitespace.
Fyll på med kunskap ifrån, jag vågar säga Sveriges främsta Matomoexperter, Niklas och Marcus på Whitespace.
Kurs: Matomo för redaktörer
Den här kursen är framtagen tillsammans med Göteborgs Universitet, och ingår som ett moment i universitetskursen MK1403: "Analys av medier, opinioner och kommunikation."
Kursen vänder sig till kommunikatörer, webbredaktörer och webbanalytiker som vill förstå och använda Matomo för att analysera användarbeteenden.Kursen erbjuds i tre versioner: intro, start och grundkurs.
Intro
15 500 SEK
Intro ger en grundläggande introduktion till webbanalys och Matomo.
Kursen består av en session, som innehåller det här:
- Viktigaste rapporterna.
- Anpassa din instrumentpanel.
- Jobba med segment.
- Sätta upp målspårning.
- Knep som hjälper dig i vardagen.
Start
Pris på förfrågan
Start ger dig kunskap om webbanalys och hur du får fram agerbara insikter från Matomo.
Kursen består av tre sessioner, som iinnehåller det här:
- Mål: etablera relevanta mål och konfigurera dem i Matomo.
- Matomo: intro och användbara rapporter
- Fördjupad analys: anpassade rapporter, demensioner och automatiserade varningar.
- Analys av SEO och webbprestanda.
- Kampanjer: taggning och mätning.
Grundkurs
Pris på förfrågan
Detta är en grundkurs i webbanalys med en workshop om målformulering och mätbarhet.
I kursen ingår 5 sessioner och 3 månaders fri tillgång till våra digitala kurser:
- Strategi: lägg grunden för ett datadrivet arbetssätt.
- Definiera segment för en organisation.
- Marknadsföring: strukturerad kampanjutvärdering.
- Mätplan: skapa förutsättningar för konsekvent uppföljning och rapportering.
Kurs: Matomo för utvecklare och tekniska webbanalytiker
Den här kursen är för utvecklare och tekniska webbanalytiker som vill integrera och optimera Matomo för avancerad dataanalys. Läs mer om innehållet i kursen på Whitespaces blogg.
Marcus Österberg
Webbanalytiker
Marcus Österberg är webbanalytiker och verksamhetsutvecklare. Marcus har skrivit boken "Webbanalys – förstå och förbättra användarnas upplevelse", som används som kurslitteratur på flera universitet och högskolor. Han har bakgrund som produktägare för Matomo på Västra Götalandsregionen och driver även jämförelsetjänsten webperf.se.
Niklas Ternstedt
Webbanalytiker
Niklas Ternstedt är webbanalytiker och Whitespaces supportledare för webbanalysverktyget Matomo. Niklas har bakgrund inom optimering av kampanjer och konvertering, och har jobbat med Matomo sedan 2015. Han är en uppskattad föreläsare på kursen "Metoder för analys" på Göteborgs universitet.