Ny digital plattform stärker medlemsupplevelsen hos Lärarnas a-kassa
Om Lärarnas a-kassa
Lärarnas a-kassa är Sveriges största a-kassa för lärare, där den som studerar till lärare eller på något sätt är aktiv i utbildningsväsendet kan bli medlem. Under 2023 togs en ny varumärkesplattform fram, därefter ville man se över webbplatsen. Whitespace fick förtroendet att göra en behovsanalys och designa den nya webbplatsen baserad på Headless Wordpress.
En sida stack ut
Whitespaces arbete började med en behovsanalys i form av användarstudier. Användare rekryterades via mejl och intervjuades digitalt om sina besök på sajten. Dessutom gjordes en analys av besöksstatistik över tid. Utifrån detta kom vi fram till att sidan “Vanliga frågor” var en mycket uppskattad del av webbplatsen för alla typer av besökare och att den borde få framträda ännu mer.
Två prioriteringar
Baserat på analysen sattes två olika effektmål. Det första var att förenkla för lärare att bli medlemmar samt att ta reda på vad som gäller för utbetalningsdatum, månadsavgift och så vidare. Det andra var att underlätta för medarbetare att inhämta information i kontakten med medlemmar.
Lärarnas a-kassa före visuellt omtag:
Lärarnas a-kassa efter visuellt omtag:
Vi ville skapa ett komponentbibliotek som ger stor flexibilitet för redaktörerna och samtidigt skapar ett renodlat uttryck enligt den nya grafiska profilen, där besökarna kan känna att de är i trygga händer.
Genuin och inkluderande design
Målsättningen med designen var att skapa ett uttryck som känns genuint, inkluderande och positivt baserat på den nya grafiska profilen. Typografin är mjuk, tydlig och inger förtroende. Färgpaletten drar mot varmare toner med en jordig karaktär som känns optimistisk.
Den har designats med användaren i fokus. Webben är nu mer överskådlig, inbjudande och tillgänglig för besökaren.