Bättre medlemsstöd och nyrekrytering när Journalistförbundet fick ny webbplats
Öka och aktivera målgrupperna
Journalistförbundet är ett yrkes- och fackförbund för människor inom mediabranschen. De vände sig till Whitespace med uppdraget att skapa en ny webbplats som förbättrade medlemmarnas upplevelse och öka deras förtroende och engagemang för de frågor förbundet driver, men också att få fler besökare på webbplatsen att ta steget till att bli medlem.
Förenkla flöden och strukturer
Med utgångspunkt i behoven utarbetades tydliga effektmål som kopplades till relevanta mätpunkter. Vad innebär en förbättrad medlemsupplevelse? Och vad betyder egentligen ökat engagemang, och hur kan man mäta det på en webbplats? Ny informationsstruktur och navigering togs fram för att understödja dessa effektmål.
Ett delmål var att underlätta för besökarna att bli medlemmar i Journalistförbundet. För detta fokuserade vi på att skapa ett bättre användarflöde med högre konverteringsgrad. Här var det också viktigt att särskilja och få fram fördelarna med de olika medlemskapen.
Eftersom Journalistförbundet nyligen hade uppdaterat sin grafiska profil handlade designarbetet också om att undersöka hur den i bästa grad kan appliceras på en webbplats.
Sjf.se i ny tappning
Journalistförbundets webbplats är optimerad för att stödja förbundets effektmål. En megameny används för att ge användarna snabb överblick över den stora mängden innehåll. Särskilt innehåll riktad mot olika sorters medlemskap har försetts med olika färgteman för att tydliggöra relevansen mot olika målgrupper.
Information och flöden kring medlemskap är utformat för att framhålla medlemsförmåner och samtidigt erbjuda besökarna en enkel och tydlig ansökningsprocess med så få steg som möjligt.