Alla blogginlägg

Maximera dina kundinsikter med Matomo som Customer Data Platform

Matomo är, i likhet med Google Analytics 4, ett kraftfullt verktyg för att analysera användarbeteenden på din webbplats. Den webbanalysdata du får tillgång till ger dig användbara insikter om de som besöker din webbplats. Men Matomo kan göra mycket mer än så.

All information om dina kunder på ett ställe

Section titled All information om dina kunder på ett ställe

Matomo går också att använda som Customer Data Platform (CDP). En CDP är en databas där du samlar och konsoliderar information om dina kunder från flera olika källor. Resultatet? En enhetlig, allomfattande användarprofil som du kan använda till att förbättra marknadsföring, kundservice och den övergripande kundupplevelsen.

Matomo som Customer Data Platform - så funkar det

Section titled Matomo som Customer Data Platform - så funkar det
  1. Datainsamling
    Matomo samlar in detaljerad data om dina kunders beteende på din webbplats, appar och inloggade kundportaler. Sidvisningar, konverteringar, interaktionsvägar och mer.

  2. Dataintegration
    Matomo kan även integrera denna data med information från andra källor, såsom CRM-system, e-postmarknadsföringstjänster, sociala medier och e-handelsplattformar.

  3. Enhetlig kundvy
    Genom att förena alla dessa datamängder skapar Matomo en enhetlig vy av varje kund. Du kommer att ha fördjupade insikter om dina kunders beteenden, preferenser och behov. Antingen tar du del av informationen via Matomo eller i företagets CRM-verktyg.

Om du redan använder en separat CDP kan Matomo komplettera den med rik webbanalysdata.

Sluta gissa och börja agera med kunskap!

Section titled Sluta gissa och börja agera med kunskap!

Med Matomo som din CDP kommer du att förstå dina kunders beteenden baserat på både konventionell kunddata och webbanalysdata, och därmed kunna bemöta dem på ett sätt som bättre matchar deras behov och förväntningar.

I Whitespace-teamet ingår Matomo-specialister, analytiker, lösningsarkitekter samt juristen Mathias Lindroth. Med andra ord har vi rätt förutsättningar att stötta dig i etableringen av en hållbar CDP som följer GDPR och andra tillämpliga lagar och regler.

Kontakta oss idag för att upptäcka kraften i Matomo!

Har ni en CDP-strategi för 2024?

Ökade krav på kvalitativ kundinformation och skärpta GDPR-regler gör att många företag ser över sina processer och plattformar för insamling av kunddata.

Boka ett kostnadsfritt möte med mig, David Blomberg, för att tillsammans utvärdera ert nuläge och förändringsbehov.

Kontakta mig på 070 - 481 60 72 eller david.blomberg@whitespace.se.

David Blomberg