Ny visuell identitet knyter ihop verksamheten och stärker varumärket för CMM
CMM är ett världsledande forskningscentrum inom medicin. Se hur Whitespace har skapat en ny varumärkesidentitet som hjälper CMM att förmedla sin särart och visa att verksamheten inte är begränsad till det fysiska huset.
Om CMM
CMM står för Centrum för Molekylär Medicin. Det är ett forskningscentrum som för Karolinska institutets forskare närmare patienterna vid universitetssjukhuset. Genom det arbetssättet kan man korta vägen mellan medicinska upptäckter och användning inom vården. CMM fungerar som en samlingspunkt och ett nätverk som knyter ihop olika discipliner inom den molekylära forskningen på en internationell nivå.
Ökad medvetenhet och sammanhållning
Syftet med att ta fram en ny varumärkesidentitet som speglade CMM:s värderingar var att öka medvetenheten om de resultat de levererar. Dessutom ville man bygga gemenskap kring CMM som sträckte sig bortom de fysiska lokalerna så att forskare kunde känna sig delaktiga oavsett var de befann sig. Slutligen önskade man att varumärket blev så tydligt och lättarbetat att vem som helst inom organisationen kunde skapa representativa presentationer exempelvis.
Värdeord sätter riktningen
För att hitta fram till rätt känsla i den nya identiteten utgick vi från dessa värdeord som togs fram tillsammans med CMM.
När vi besökte CMM blev värdeorden tydliga även i fysisk form. Där fanns öppna ytor, glas samt gott om plats för möten och samarbeten. Vi tog mycket inspiration från deras ikoniska byggnad när vi skapade den nya identiteten.
Färger
Färgpaletten utgår från grönt och drar tankarna till organiska material, hälsa och välmående. Den representerar också tillväxt och förnyelse. Allt i linje med CMM:s arbete och värderingar.
Symbol
För symbolen ville vi ha en enkel och tydlig formlösning. Resultatet blev en form som ger den visuella illusionen av en öppning.
Formen på initialerna
Vi tog avstamp i det tyska serif-typsnittet Sabon från 1964, men anpassade mjukheten ytterligare i ordbilden för att bättre harmonisera med den nya symbolen. Sabon har en klassisk och elegant design med hög läsbarhet. Det har proportioner som är balanserade och harmoniska, vilket gör att texten flödar lätt över sidan och skapar en klassisk elegans ihop med det mer linjära uttrycket i den nya symbolen.
Grafiskt mönster och symbolik
Mönstret är baserat på symbolen och ska representera både det kollektiva samarbete som CMM möjliggör och öppenheten i deras byggnad.
Vi har fått jobba med ett otroligt kompetent och trevligt team som verkligen har lyssnat, fångat in vår identitet och förstått vad vi behövde. Vi fortsätter att få en massa positiv feedback både inom och utanför vår organisation om hur snygg den grafiska profilen är. Samarbetet har varit ett nöje!
Före & efter
Den nya logotypen fungerar lika bra digitalt som i print. Den är tydlig och enkel att använda för kunden, men ändå minnesvärd.
Vill du veta mer om hur vi kan lyfta er visuella identitet?
Läs mer om vårt arbete med strategi, design och UX här eller hör av dig till David Blomberg på 070-4816072 eller david.blomberg@whitespace.se
Fler berättelser från våra kunder
Se konkreta exempel på hur våra strategier och innovationer har påverkat kunders verksamhet.