Alla blogginlägg

Vad är Matomo Tag Manager?

Du har säkert hört talas om en Tag Manager men kanske inte kommit igång med att använda det. Här förklarar Whitespaces Johan Westin vad Matomo Tag Manager är och hur du kan använda det. Du som redan är bekant med Google Tag Manager kan här dra nytta av dina erfarenheter i Matomos motsvarighet.

Matomo Tag Manager låter dig hantera all din kod och konfiguration för spårning och tredjepartskript på ett ställe och genom ett och samma gränssnitt. Det kan låta tekniskt, och det är det också. Men det finns ingen anledning att rygga tillbaka. En tagghanterare lever sitt liv lite mellan kommunikatörer och marknadsförare å ena sidan, och utvecklare och andra mer tekniska personer å andra sidan.

Det råder en viss begreppsförvirring inom detta ämne. Det som kallas "taggar" kallas också ibland för spårningspixlar eller skript. Egentligen kanske det inte är en så viktig distinktion. En tagg är ett litet stycke HTML- eller Javascript-kod, alltså ett skript, som du lägger in på din webbplats. Ofta handlar det om en så kallad spårningspixel som används för att mäta träffar och händelser.

Poängen med en Tag Manager

Section titled Poängen med en Tag Manager

Istället för att du ska behöva gå in i ditt CMS eller direkt i källkoden för att ändra, lägga till eller ta bort en tagg, använder du alltså en tagghanterare. Även om du inte är den i teamet som arbetar aktivt i Tag Manager kan du ändå ha nytta av verktyget. Exempelvis för att själv kolla vilka ändringar i spårning som gjorts på senare tid eller vilka tredjepartstjänster ni har aktiva.

Ordlista för tagghantering

Section titled Ordlista för tagghantering

Låt oss fortsätta med en ordlista för tagghantering.

👉 Tag Manager En tjänst som hjälper dig hålla ordning på dina taggar. Matomo Tag Manager förkortas ofta till MTM, precis som Googles Tag Manager förkortas till GTM.

👉 Pixel En bild, 1x1 pixel, från en tredjepart för att de ska kunna följa användaren på din webbplats. Vanligt förekommande när man jobbar med marknadsföring. Behöver inte nödvändigtvis vara en bild numera.

👉 Trigger Utlösande faktor. En teknisk beskrivning av när det ska skapas en signal om att något har hänt. Kan exempelvis vara att ett formulär har skickats in eller att användaren scrollat till botten av sidan. Du kan välja färdiga mallar eller definiera din egen händelse med hjälp av ett eget skript.

👉 Tagg En kodsnutt som körs på webbplatsen när en viss trigger har utlösts. Det här kan till exempel vara saker som att ladda in Matomo eller att skicka information om att en specifik händelse inträffat till Matomo.

👉 Variabel För att göra konfigurering av olika tjänster och mätningar enklare kan du använda dig av så kallade variabler för att kunna använda samma värden på flera ställen i taggar eller triggers.

👉 Container En samling av taggar. Oftast har du en container per webbplats.

👉 Version En sammanställning av taggar du driftsätter i testmiljö eller skarpt i produktionsmiljö.

I Matomo Tag Manager har du möjlighet att skapa och hantera dessa triggers, taggar, variabler och versioner.

Händelsespårning med Tag Manager

En fördel med tagghantering är att du kan sköta händelsespårning separerad från webbplatsens kod i övrigt. Då kan du på ett strukturerat sätt lägga in regler för när extra händelser ska skapas i Matomo.

Dessutom behöver du inte invänta nästa ordinarie driftsättning av webbplatsens kod. Det är bara att sätta igång med tagghanteraren i Matomo. Givetvis provkör du då ändringarna i felsökningsläge först för att validera att det fungerar som tänkt. Sedan publicerar du ändringarna som en ny version i Matomo Tag Manager.

En annan praktisk tillämpning är när du jobbar med annonseringsnätverk för att skaffa trafik till din webbplats. Med Matomo Tag Manager kan du placera annonsnätverkets spårningspixel snabbt och smidigt endast på de sidor på webbplatsen där den behöver finnas.

Är Matomo Tag Manager för alla?

Section titled Är Matomo Tag Manager för alla?

Nej, det här är inte riktigt för alla.

När vi på Whitespace pratar med våra Matomo-kunder brukar vi såklart berätta om fördelarna med tagghantering. Men vi lyfter också fram det faktum att Matomo Tag Manager verkligen är ett kraftfullt verktyg.

En tag manager ändrar ju koden på webbplatsen. Och det kan bli väldigt fel om du inte vet vad du gör. Vissa verksamheter väljer att inte använda MTM alls. För andra är det ett smidigt verktyg som bara används av de med särskild kompetens, och hos några är det ett verktyg för såväl deras webbanalytiker som deras externa konsulter.

Använder ni inte tagghantering idag? Börja då med att tänka igenom hur och varför ni ska använda tagghantering för era webbplatser.

Vill du ha mer tips kring att använda Matomo?

Kolla gärna inspelningen från vårt webbinarium Maxa nyttan med Matomo. Läs även om vårt erbjudande inom Matomo och webbanalys, eller kontakta mig, David Blomberg, så berättar jag mer.

070 - 481 60 72 eller david.blomberg@whitespace.se.

David Blomberg