Alla blogginlägg

Intryck från MatomoCamp 2021

Matomo-konferensen MatomoCamp gick av stapeln 4-5 november. Marcus Österberg på Whitespace följde programmet. Många presentationer riktade sig framför allt till oss som redan jobbar mycket med Matomo.

Matnyttiga tips från Matomos supportteam

Section titled Matnyttiga tips från Matomos supportteam

Första dagen började med presentationen “Matomo tips and tricks” från Richard Stark i Matomos supportteam.

Bild 1: Det finns ett antal teman till Matomo som du kan testa. Bland annat temat Modern från oss på Whitespace. Bild 1: Det finns ett antal teman till Matomo som du kan testa. Bland annat temat Modern från oss på Whitespace.

Tips för Matomos användargränssnitt

  • Zen-läge för att fokusera på en enskild rapport, vilket är fiffigt om du har en rapport presenterad på en gemensam skärm på kontoret. Zen gömmer alltså menyn upptill och den till vänster. Du når det genom Z-tangenten.
  • Teman finns för att justera hur Matomos gränssnitt ser ut och upplevs. Det är något inte särskilt många verkar ändra från det standardtema som följer med Matomo. Vi på Whitespace har släppt temat Modern - som nämndes bland tipsen - vilket är gratis att ladda ner från Matomo Marketplace. För dig som vill installera Modern är det enklast att göra det via Matomo Marketplace när du är inloggad i din Matomo.

Prestandatips

  • För de av oss som har webbplatser som registrerar åtminstone några tusen sidvisningar eller händelser per dag kan laddningen av rapporter ta en stund att bli färdig, vilket behöver fungera i kombination med Matomos arkivering. Detta kan du ställa in i Matomos gränssnitt under Inställningar -> System -> Allmänna inställningar, första rubriken.
  • Detta kommer dock inte hjälpa för anpassade datumintervall (vilket ibland inaktiveras hos organisationer medan de reder ut prestandarelaterade bekymmer).

Tips på Matomo-tillägg

  • Queued Tracking - förbättrar användarens upplevda snabbhet av webbplatsen genom att inte tvinga besökaren av webbplatsen att vänta, samt att det minskar belastningen på Matomo för att utföra spårningen.
  • Tracking Spam Prevention – ger dig olika alternativ för att undvika att logga spammares aktivitet på din webbplats. Det är ett omöjligt arbete att manuellt blockera spammarnas IP-adresser. Du kan blockera headless-webbläsare (botar), trafik från molnleverantörers infrastruktur och begränsa det maximala antalet aktiviteter för en session. Ibland kan botar nämligen skapa hundratals aktiviteter inne i Matomo för varje besök boten gör, vilket blir väldigt mycket data till slut. Något som nog passar många i svensk offentlig sektor är att välja vilka länder du vill inkludera eller exkludera att logga, för att inte samla på sig data du inte har nytta av i din analys.
  • Marketing Campaigns Reporting – utökar din kampanjspårning med fler kampanjparametrar. För ett hjälpande gränssnitt att skapa dessa kampanj-URL:ar med fler parametrar behöver du i din Matomo gå till Förvärv -> Kampanj-URL-byggare. Alternativt kan du gå till Matomos öppna URL Builder eller hänvisa de som inte har åtkomst till er Matomo men bidrar med kampanjer, exempelvis en inhyrd reklamfirma.
  • Log viewer – praktiskt för den mer tekniskt bevandrade att nå loggarna direkt via Matomos gränssnitt.
  • Custom Alerts – få meddelanden när något specifikt händer, som att du har nått över ett tröskelvärde i antal besökare per dag. Eller att du har tappat mycket trafik, vilket kan bero på ett tekniskt fel som du behöver undersöka. Går att få dessa notiser som epost och SMS från Matomo.

Fokus på integritet

Section titled Fokus på integritet

Flera av presentationerna hade förstås fokus på integritet. Det är naturligt eftersom en av Matomos styrkor är att man kan välja exakt hur mycket kontroll man vill ha över den data som samlas in om användarna och användningen av en webbplats.

Nathan Freitas från The Guardian Project berättade om Clean Insights. Det är en mjukvara som bäst kan beskrivas som en integritetsproxy. Genom att skicka data via Clean Insights är det möjligt att filtrera bort integritetskänslig information innan den skickas till Matomo.

Silva Arapi från Open Labs Hackerspace höll en presentation där hon bland annat gick igenom de integritetsverktyg som finns inbyggt i Matomo. Hon nämnde att Matomo med standardinställningar i mångt och mycket följer konceptet Privacy by Default, alltså att värnandet av integritet är utgångspunkten. Däremot det finns förstås gränser för vad ett verktyg kan lösa åt oss. Du behöver fortfarande tänka igenom vilken information som du skickar till Matomo. Om du t.ex. skickar med känsliga uppgifter i sidtiteln så kommer den informationen in i Matomo.

Integritetsverktyg som finns i Matomo

  • Anonymisering av data där ett antal olika tekniker finns, bland annat att inte spara den kompletta IP-adressen användarna har.
  • GDPR-hanterare för att jobba med sin följsamhet till GDPR (eller dataskyddsförordningen som den heter på svenska).
  • Konfigurerbarhet för att inte fånga in oönskade personliga data eller PII. PII är en frekvent använd förkortning som avser Personally Identifiable Information och exempel på PII är personnamn, hemadress, mejladress, geografisk plats, med mera.
  • Automatiserad radering av loggar går att konfigurera i Matomo.
  • Stödjer Do Not Track-tekniken, alltså en inställning var och en kan göra i sin webbläsare där de ber webbplatser att inte spåra dem.

Matomo kan också fungera utan behovet av cookies i användarnas webbläsare. Nu är det fortfarande vanligt att använda cookies även bland de av oss som kör med Matomo för webbanalys och då är det viktigt att man har en korrekt cookie-hantering gentemot användaren. Vi har skrivit lite om cookiehantering här på Whitespace blogg.

Sammanfattningsvis så var det en mycket bra debut för MatomoCamp och det community som finns runt Matomo. Matomo-konferensen avhandlade många djupa frågeställningar kring teknik; som hur det är att drifta Matomo med miljontals besök att logga, vilken konfiguration som passar vilket användningsfall. Och förstås massor om att värna användarnas integritet. En konferens av communityt och för communityt.

Vi på Whitespace har funderat på att vara med om det blir en uppföljare av MatomoCamp. Då skulle vi kunna komplettera communityts tekniska detaljkunskaper med hur man använder Matomo för att “jobba med analysen” som vi brukar säga. Om hur man omsätter verksamhets- eller kampanjmål till insikter och lärdomar med hjälp av Matomo som verktyg.

Behöver du stöd med er Matomo-installation?

Hör av dig till mig, David Blomberg, så kopplar jag ihop dig med Marcus eller någon annan av våra experter. Kolla även in vårt webbinarium om Matomo.

Kontakta mig på 070 - 481 60 72 eller david.blomberg@whitespace.se.

David Blomberg