Alla blogginlägg

Kom igång med att utvärdera dina viktigaste flöden på webbplatsen

Har du saknat möjligheten att på ett enkelt sätt utvärdera olika användarflöden på din webbplats? Då kommer Matomos senaste uppdatering av premiumpluginet Funnels att göra dig glad!

Matomo har nyligen uppdaterat premiumpluginet Funnels, vilket gör att du på ett enkelt och agerbart sätt kan följa användarresor på din webbplats och exempelvis se var användarna hoppar av ett flöde.

En funnel är en sorts flöde som ofta används när man ska utvärdera hur väl ett användarflöde på en webbplats fungerar. Nyheten innebär att du inte längre måste sätta upp ett mål innan du kan sätta upp en funnel. Det ger dig betydligt större flexibilitet och möjlighet att utvärdera och optimera olika användarflöden.

Du måste först ha tillgång till premiumpluginet Funnels. Med Whitespaces Matomo-tjänst ingår Funnels, har du en egen Matomo-installation behöver du köpa, ladda ner och installera pluginet från Matomos marketplace.

Så här enkelt sätter du upp din första funnel

Section titled Så här enkelt sätter du upp din första funnel

När du har tillgång till Funnel kan du sätta upp funnels baserat på vilket användarflöde du vill utvärdera. Följ bara dessa enkla steg:

  1. Logga in i Matomo, klicka på pluginet Funnels i vänstermenyn och välj Add a new funnel (översättningen släpar efter lite).
  2. Definiera de olika stegen i flödet som användarna behöver ta för att göra x.
  3. Klicka på Add funnel. Klart!

Behöver du hjälp för att komma igång? Då får du gärna boka in ett kostnadsfritt 30 minuters möte med mig, Niklas Ternstedt!