Anteckningar från Matomosnack

Varannan vecka ses vi och snackar webbanalys med Matomo. Här kan du ta del av anteckningarna i efterhand, vilka tips och tricks som tagits upp.

Fyll på med kunskap ifrån, jag vågar säga Sveriges främsta experter, Niklas och Marcus.

Malin Hellström, tf Objektledare verksamhet digitala medier, Västra Götalandregionen

Missa inte att anmäla dig till nästa Matomosnack!

Matomosnack #6 – 27:e september, 2022

Niklas visade upp betalfunktionen Heatmaps

Gick igenom gränssnittet för att skapa en heatmap, med samplingsfrekvens, var skärmdump hämtas ifrån, etc.

Tips om att dölja cookie-frågan från heatmapens skärmdump dök upp. När man skapar en heatmap kan man ange den CSS-klass som oönskade element har och som man inte vill ska vara med i bilden. Samma sak om det finns personuppgifter i den skärmdump som kan tas, då kan man välja något av följande:

  1. Helt gömma det CSS-elementet i konfigurationen av din heatmap. Det kommer ge elementet egenskapen display: none; när skärmdumpen tas.
  2. Ha en manuellt skapad adress till sidan för skärmdumpens ändamål, där påhittade personuppgifter skrivs in istället.

Om du aldrig sett en heatmap förut så är det en visualisering av hur användarna interagerar med en webbsida. Där finns varma, ljumna och kalla zoner för att visa vad som används mest och minst. Kanske känner du till det specialiserade verktyget HotJar? Det här är något motsvarande men med fördelen att det kan dra nytta av Matomos övriga funktioner som segment, målomvandling, med mera.

Heatmaps i Matomo har ett separat skript som laddas i webbläsaren och funktionen använder Matomos rådata.

En heatmap är ett verktyg som nog används mer frekvent bland UX-designers än de som närmar sig webbanalys från det statistiska hållet. Så behöver du validera dina sifferbaserade hypoteser med kvalitativa metoder är detta ett sätt att försöka nå insikter.

Om du missade Niklas och Linns webbinar nyligen om att mixa metoder kan du se den här.

Nytt om Matomo och avslutande dialog

Matomo-temat Modern har kommit ut i en ny version. Det påverkar alltså användargränssnittet inne i Matomo.

Det är vi på Whitespace som utvecklar det temat och även den första versionen var roligt nog väldigt populär. Fokus är på visuellt stöd och markera vad som är viktigast. Och nu kan man testa med mörkt läge vilket gör att man inte riskerar att bli bländad om man sitter i en mörk omgivning.

Gratiskonferensen Matomocamp 3-4 november.

Vi pratade visserligen om Matomocamp förra gången också, men värt att påminna om.

Matomocamp var förra året en aning tekniskt fokuserat, men det kanske blir lite mindre av det i år då (om allt går vägen) så kommer Niklas och Marcus ta upp mer verksamhetsinriktade frågeställningar som hur man använder verktyget och lite produktstrategi.

Länktips i möteschatten:

  • regex101 – för att laborera och testa reguljära uttryck (så kallade RegEx), vilket är en form av mönstermatchning, dessvärre med en hög inlärningströskel

Förslag på ämnen för Matomosnack 11:e oktober är i skrivande stund:

  • Skräddarsydda dataexporter (genom custom reports, kanske?) och effektiv datavisualisering utanför Matomo.
  • A/B-tester

Matomosnack #5 – 13:e september, 2022

Nytt om Matomo

  1. Gratiskonferensen om Matomo, MatomoCamp, kommer arrangeras 3-4 november 2022. MatomoCamp.org
  2. Digitaliseringsmyndigheten DIGG har släppt ett SDG-plugin för Matomo fritt på Github.
  3. Matomo Analytics version 4.11 släpptes i augusti. Största nyheterna är hur användare av verktyget numera bjuds in, samt att det går att aktivera målöversikt i standard­rapporterna. Aktiveringen ligger under tabellerna där vi brukar hitta insikter och enkel tabell som alternativ. Nu finns också ”Display a table with Goals metrics” där.

”Så gör vi”: Marcus visar hur man kan mäta öppna data, API:er och annat som inte är surfande på vanliga webbsidor

  • Öppna data?
    “Nya datalagen”, anno augusti 2022!
  • API:er?
    Utlämning av öppna data och interaktion mellan olika IT-system!
  • Varför till Matomo?
    Allt digitalt är inte surfande på vanliga webbsidor eller i appar!
  • Hur rent tekniskt?
    Manuellt ange; siteid, “sidtitel”, URL, unikt användare-ID, slumpat värde.

Kodexempel i Python

Dokumentation hur anropen ska se ut finns i Matomos utvecklar­dokumentation - developer.matomo.org/api-reference/tracking-api

I programmerings­språket Python kan en simpel implementation se ut så här i serversidan kod:

def track_api_request(action_name, url, ip):
   import urllib.parse, requests

   action_name = urllib.parse.quote(action_name)
   url = urllib.parse.quote(url)
   id = get_md5(ip, 16)
   rand = get_md5(datetime.now(), 5)

   r = requests.get(f"https://din-matomo-domän.se/matomo.php?idsite=14&rec=1&action_name={action_name}&url={url}&_id={id}&rand={rand}")

Som du ser är Matomo-egendomen 14 hårdkodad i ovanstående exempel. Det går förstås att göras dynamisk om man har fler än en egendom.

Sen när man vill anropa den här funktionen och faktiskt logga ett anrop till sin öppna datakälla eller API, då ser det ut så här i serversidans kod:

track_api_request("Öppna data kommun och region (json)", request.url, request.remote_addr)

Och precis som man med webbplatser bör vi logga diverse fel och när användarna stöter på problem. Samma principer här. Som nedan där det loggas att användaren råkade (eller avsiktligen) angav en felaktig API-nyckel, vilket kan liknas vid ett felaktigt lösenord.

track_api_request("Error: Not valid API key", request.url, request.remote_addr)

Samma typ av tänk används hos de som av någon anledning vill skriva om hur sidtitlarna sparas i Matomo. Exempelvis att ha aktuell etjänst som prefix i sidtiteln och dylikt.

Begränsningar?

Att logga icke-webbplatser är konceptuellt annorlunda och det kan bli rörigt att analysera med de standardrapporter och funktioner Matomo har. Finns exempelvis “utlänkar” i ett API? Vad är avvisningsfrekvens i de användningsfall man har?

Det vi pratade om under Matomosnack var att man nog gör bäst i att designa en instrumentpanel med det som är meningsfullt i det enskilda fallet och förvarna användarna om det snurriga om de klickar runt i Matomo. Möjligen designar man epostrapporter med det som är logiskt för ens uppföljning av datakällan / API:t.

Matomosnack #4 – 14:e juni, 2022

Niklas går igenom Custom reports

Custom reports är, som namnet antyder, ett sätt att skapa anpassade och skräddarsydda rapporter i Matomo. Det är ett plugin som kostar pengar, köps av InnoCraft som ligger bakom Matomo-produkten. Custom reports ingår om man köper premium bundle - en sorts best-of av populära Matomo-plugin som man kan få mängdrabatt om man köper ihop.

En vanligt nämnd nytta med custom reports är för att Matomo-användaren ska slippa leta på flera ställen i gränssnittet för svaret på en fråga.

Dessa exempel på rapporter brukar vi nämna under våra Matomo-utbildningar:

  1. Vad interagerar användaren med på en specifik sida?.
  2. Vilken webbsida användaren kom från?

Inte med perfekt data om man är ute efter andra webbplatser, men man kan tänka sig kampanjers olika landningssidor lika gärna.

  1. Adress på sida som ger 404-fel.

För att utreda vilka inarbetade adresser man skrotat som får mest trafik. Kanske är värt att återvinna dessa adresser på något sätt?

Givetvis med de möjligheter och begränsningar som finns i Matomo. Dock finns det rätt mycket valfrihet här.

Nytt om Matomo och avslutande dialog

Varje version ny version av Matomo får förstås diverse dolda förbättringar för att göra Matomo mer stabilt och pålitligt. De brukar också lägga till fler guider och tillägg för FAQ:n.

En ny funktion som märks i version 4.10 är att man nu kan flytta runt förhandsgranskningsrutan av Matomo Tag Manager så den inte är i vägen för saker man vill se. Sen är det 30 andra tickets fixade med 4.10

Version 4.11 är inte släppt ännu men gräver man runt verkar den största nyheten vara att kunna se på vilka sidor mål inträffar och jämföra deras “intjänade värde”. Det tillkommer som ännu ett alternativ mellan “enkel tabell” och “insikter”, alltså “tabell med målkonvertering” i botten av tabellerna i de olika rapporterna.

Matomosnack #3 – 31:e maj, 2022

Anteckningar från vårt tredje Matomosnack.

Anpassade dimensioner

Sista Matomosnack för maj handlade om anpassade dimensioner i Matomo. Alltså att man via sin webbplats kompletterar med extra data som kan hjälpa till med analysen inne i Matomo.

Vi höll upp ett varningens finger för anpassade dimensioner, att det inte ska användas för lättvindigt 👋

  • Ändrar databasens struktur!
  • Prestanda? Är extra information att bearbeta.
  • Begränsat antal? Max 5 st per variant är default.

Det finns två varianter av anpassade dimensioner:

  • Åtgärdsdimension – tänk på dem som händelser
  • Besöksdimension – mer generell extrainfo du vill spara

Några exempel på anpassade dimensioner som dykt upp i dialog med kunder och kollegor är:

  • Är personen chef? För uppföljning av ett intranät.
  • Vilken personalkategori tillhör användaren? (intranät eller verksamhetssystem)
  • Är användaren inloggad? (Användaren har gått från Mina sidor mot den öppna webben)
  • Kommun personen finns i? (Mina sidor har bekräftad information om de som loggat in)
  • Åldersgrupp? (Mina sidor)

UX-frågor som Marcus provkört på Webperf.se

  • Estimated reading time (Åtgärdsdimension)
  • Darkmode-preferens (Besöksdimension)

Användarsegment i Matomo

Niklas gav en snabb introduktion till segment.

Vad segment inte är 👋

  • Ett filter! Använd custom reports?
  • Ofarligt för er prestanda!

Varför segment och till vilken nytta?

  • Lär känna olika grupper av dina användare!
  • Förvalta era segment!

Några exempel på segment:

  • Nytta: Uppfyllt mål vs Inte uppfyllt mål
  • Förvärv: Våra egna kampanjer
  • UX: Darkmode vs Lightmode från våra anpassade dimensioner 🤔

Universella KPI:er?

Dialogen mellan deltagarna och det avslutande öppna samtalet handlade om det finns några universella KPI:er. Där föreslogs konverteringsgrad, det vill säga fullföljande ända fram till en tack-sida i slutet av en etjänst. En annan var digitaliseringsgrad som i hur förflyttningen till digitala kanaler fortlöper.

Länktips med inspiration om att använda data i sin ambition att förbättra sin tjänst:
Using performance data to improve your service: an introduction - Service Manual - GOV.UK

Också en diskussion om att det går att hämta data ur Matomo och visa upp i andra sorters översikter. En deltagare hade använt produkten Qlik Sense och hämtat data via Matomos API för rapporter.

Marcus tipsade om Apache Superset för den som vill ha ett Business Intelligence-verktyg som är opensource. Dessa kan användas för kompletterande visualiseringar eller för att mixa data från Matomo med andra datakällor.

För den som använder Wordpress som sitt CMS kan det vara värt att kolla in Content Insights for Editors som är ett plugin Whitespace byggt. Då hämtas Matomo-data till Wordpress, vilket gör att det går att remixa med data som vem som är redaktör för sidor, hur gamla undersidorna är, etc, men kanske viktigast så finns instrumentpanelen integrerad där dess konsument redan jobbar - i CMS:et.

Nästa träff blir den 14:e juni klockan 15-16 och efter det tar vi ett sommaruppehåll.

Om du eller någon kollega missat att anmäla dig till utskicken med möteslänkar så finns anmälningsformuläret på denna länk

Matomosnack #2 – 17:e maj, 2022

Punkterna för vårt andra Matomosnack handlade om att:

  • Introducera Matomosnack som koncept för nytillkomna
  • Att deltagarna skulle presentera sig själva för att kunna vidga sina nätverk
  • Niklas berättar teori kring målformulering och visar praktiskt i Matomo hur man gör
  • Mätbar användarupplevelse - hur går det till?
  • Ordet är fritt avhandlade om det går att få till ”beräknade värden”, exempelvis om man kan få genomsnitt för saker i rapporter. Även om svårigheten att få fatt på föregående sidas URL i rapporter. En relaterad fundering var att fånga vilken sida användaren stod på när webbplatssök användes. Ännu hellre att matcha vilken sökfras som användes från vilken webbsida.

Boktips om webbanalys:

Boktips om mätbar användarupplevelse:

En av deltagarna tänkte också på Jonas Söderströms bok Jävla skitsystem angående användarupplevelser.

Verktyg för a/b-testning:

Länktips ur chatten: Using performance data to improve your service: an introduction - Service Manual - GOV.UK

Matomosnack #1 – 3:e maj, 2022

Punkterna för vårt första Matomosnack handlade om att:

  • Introducera Matomosnack som koncept
  • Att deltagarna skulle presentera sig själva för att kunna vidga sina nätverk
  • Vår webbanalytiker Niklas Ternstedt visade hur han hjälpt en Whitespace-kund med instrumentpanelen i Matomo
  • Marcus Österberg som jobbar med verksamhetsutveckling genom webbanalys hos Whitespace drog en översikt för nyheterna i Matomo som produkt sedan slutet av 2021.
  • Ordet är fritt vilket blev snack om Matomo inne i Sitevisions molntjänst, vad Sitevision kallar Sitevision Webbanalys och vilka begränsningar en delad molntjänst kan innebära

En deltagare ville också få se hur man kan definiera mål inne i Matomo-gränssnittet. Logganalys i Matomo versus spårning med Javascript avhandlade också. Och hur gör man rätt kring cookies? Ja, det finns ett antal frågor att stöta och blöta där vi kan hjälpas åt.

Vill du också snacka Matomo?

Fyll i den e-postadress som du använder på jobbet i formuläret här nedanför. Inför varje tillfälle får du en inbjudan med Teams-länk.

Mer om Matomo

Om du jobbar som konsult inom webbanalys har vi andra initiativ på gång. Hör av dig till oss så håller vi dig uppdaterad.

Om du inte jobbar med Matomo tipsar vi om Whitespaces webbinarier som är fria för alla att ta del av.

Se våra inspelade Matomo-webbinarier