Alla blogginlägg

Domänhantering: 5 tips för att inte förlora en av era mest värdefulla tillgångar

För många företag är domänen en av de mest värdefulla tillgångarna - trots detta slarvas det ofta med säkerhet och rutiner. Ett enkelt misstag, som ett missat mejl eller en glömd faktura, kan i värsta fall leda till förluster på miljonbelopp. Whitespaces Johan De Geer ger fem tips på hur du kan förbättra din domänhantering.

När kunder hos Regions Bank i USA försökte logga in på sin internetbank den 13 april 2013 möttes de av en generisk sida full av annonser. Förvirringen var total och det hela eldades på av att banken bara några dagar tidigare varit utsatt för en cyberattack. Vad hade nu hänt? Var det en ny attack? Nej, det var något så enkelt som en missad förnyelsefaktura för domänen regions.com.

Det händer när du förlorar din domän

Section titled Det händer när du förlorar din domän

När en domän löper ut läggs den upp för försäljning och det finns botar som snabbt hittar och köper populära adresser. Du kanske tror att ingen är intresserad av din domän, men bara det faktum att den är värdefull för dig gör den åtråvärd för andra.

Eftersom din domän är helt unik hamnar du i ett läge där du kan krävas på mycket stora summor för att få tillbaka den. Alternativet är att välja en ny domän. Men att kommunicera ut det till alla kunder, leverantörer och andra intressenter är kostsamt, tidskrävande och påverkar förtroendet för din verksamhet.

Det bästa scenariot är att aldrig förlora sin domän förstås. Så, hur gör man det?

5 tips för en säker domänhantering

Section titled 5 tips för en säker domänhantering

1. Se över säkerheten

Säkra lösenord är väldigt viktigt, eftersom domäner även kan stjälas. Tvåfaktorsautentisering är ett måste. Domänen är som sagt en värdehandling och ska självklart behandlas så. Visst är kontoret ordentligt låst på natten?

Du bör också välja registrar (domänåterförsäljare) med eftertanke. De främsta har system på plats för att skydda dina domäner, exempelvis säker inloggning med Mobilt BankID.

2.  Samla och strukturera

Om ni har många domäner, se till att samla dem. Helst hos samma leverantör, men om det inte går kan ni skapa ett centralt register där ni anger exempelvis förnyelsedatum och hostingplats. Annars är det lätt hänt att något faller mellan stolarna när det sker personalförändringar.

Denna struktur är också till stor hjälp när ni ska ta in en webbyrå som ska utföra olika konfigurationer eller ompekningar mellan servrar. Om all information finns samlad minskar risken för problem och nedtid.

3. Förtydliga ansvar

Börja med att ta reda på vem som ansvarar för er domänhantering. Se till att ansvaret för domänerna är tydligt delegerat. Du vet hur man brukar säga: om alla är ansvariga, är ingen ansvarig. Ha konkreta rutiner och påminnelser kring förnyelse av domänerna. Ni kan även ha system för att kontinuerligt kontrollera att alla domäner ser okej ut, om det är så att ni har ett stort antal som inte uppdateras frekvent.

Ett stalltips är alltid regga domäner knutna till en fristående funktionsbrevlåda, istället för personliga adresser knutna till de domäner som verksamheten ansvarar för.

4. Ta in hjälp vid behov

Om det inte finns tid eller kunskap i hur ni ska strukturera upp allt: ta in hjälp i tid. Vänta inte tills en domän blivit stulen eller har förfallit. Whitespace kan bidra med specialister som på konsultbasis ser över och skapar rätt förutsättningar för er. Vi kan även flagga för eventuella säkerhetsbrister eller riskfaktorer och se så att allting är korrekt konfigurerat, för att ni ska slippa att era mejl blir spamklassade till exempel.

5. Försäkra dina tillgångar

När du fått ordning på domänerna och känner dig trygg med de rutiner ni satt upp internt kan du även höra dig för med din domänhanterare eller registrar om de har extra tjänster att koppla på. Vissa har en typ av försäkring som innebär att de lägger ut betalningen för domänen åt dig om du missar en faktura.

Så vad hände egentligen med Regions Bank?

Section titled Så vad hände egentligen med Regions Bank?

Hur gick det med den amerikanska bankens domänkris? De lyckades betala fakturan och få tillbaka domänen. De passade även på att lösa rättigheter för tio år framåt, alltså till 2023. Jag dubbelkollade nu och de kom ihåg att förnya den här gången. Vi får anta att de numera har en robust strategi för domänhantering.