Alla blogginlägg

Fem kognitiva biaser att ta hänsyn till när du kommunicerar och fattar beslut

Kognitiva biaser är systematiska tankefel som lätt leder till att du omedvetet fattar beslut baserade på en felaktig bild av verkligheten.

Kognitiva biaser existerar eftersom vi människor gärna tar så många mentala genvägar som möjligt när vi ska lösa komplexa problem och göra aktiva val. Att bli medveten om dina egna och andras biaser kan hjälpa dig att kommunicera effektivare och fatta mer välgrundade beslut.

Här är fem kognitiva biaser som det är bra att känna till:

1. Bandwagon-effekten

Section titled 1. Bandwagon-effekten

Vi tenderar att hålla med om åsikter som vi tror att majoriteten av vår omgivning har.

Risk

"Alla andra bygger en portal, och fast jag inte har någon som helst susning om vad en portal egentligen är bra för eller vad det ens är, så är jag säker på att vi också definitivt måste ha en." – Alla webbchefer överallt, 1998.

Möjlighet

Använd dig av social bevisföring på er webbplats och i era sociala kanaler genom att lyfta upp hyllande uttalanden och visa logotyper från välkända kunder. På Calendlys webbplats visas exempelvis ett antal välkända logotyper för företag som använder tjänsten.

2. Kunskapens förbannelse

Section titled 2. Kunskapens förbannelse

När vi vet mycket om ett ämne utgår vi ifrån att alla andra vet lika mycket eller kommer att ha lätt att förstå det. Det gör det svårt att förklara på ett enkelt sätt så att den som är mindre insatt verkligen förstår.

Risk

Du skriver en text i ditt jobb som du själv tycker är glasklar och tydlig, men som ingen utanför din egen arbetsplats förstår eftersom den innehåller interna facktermer och för omvärlden helt okända förkortningar. Om du vill sabotera för dig själv och din målgrupp: skriv en obegriplig text!

Möjlighet

Utgå ifrån att människor, även om de saknar specialkunskaper, ändå är intresserade och nyfikna på det du vill prata med dem om. Nätbanken Avanza har exempelvis en sektion som heter Avanza Akademin på sin webbplats där de förklarar alla branschtermer som används i deras verksamhet.

3. Status Quo-preferensen

Section titled 3. Status Quo-preferensen

Vi föredrar ofta att saker, även om de är långt ifrån perfekta, fortsätter att vara som de alltid har varit framför att de ändras. Detta beror på att förändring lätt upplevs som negativ och innebär en risk att förlora något.

Risk

Du väljer att inte implementera en välgrundad förbättring av er webbplats eftersom slutanvändarnas initiala och känslomässiga reaktion till förändringen är negativ.

Möjlighet

Er nya och helt omdesignade webbplats är under en period tillgänglig parallellt med den gamla versionen som alla är vana vid. På så sätt kan användarna välja när de är redo att lära känna den nya sajten.

Ett av de bästa exemplen på hur man tagit hänsyn till denna bias är historien om hur Ebay gradvis över tid ändrade bakgrundsfärgen på sin webbplats från gul till vit.

4. Sunk Cost Fallacy-effekten

Section titled 4. Sunk Cost Fallacy-effekten

Vi har en tendens att fatta irrationella beslut baserade på att vi redan lagt ner mycket resurser på något och inte vill förlora vår investering.

Risk

Du och ditt team har jobbat i ett halvår med att ta fram en ny funktion till er digitala tjänst. Ni har inte haft möjlighet att kvalitetssäkra den och alla tvivlar på om den verkligen kommer att bidra med något positivt. Men ni har ju lagt ner så mycket tid, så ni lanserar den ändå.

Möjlighet

Du tar bort ett diagram du jobbat koncentrerat med i tre timmar från din presentation strax innan du ska hålla den, eftersom du inser att du lika gärna kan berätta om det som står i diagrammet och att det faktiskt bara komplicerar saker och ting.

5. Tillgänglighets-preferensen

Section titled 5. Tillgänglighets-preferensen

Vi tenderar att övervärdera information som är lättillgänglig eller top-of-mind när vi fattar beslut.

Risk

Du fortsätter att flyga med samma flygbolag som du alltid brukar välja, trots att de har höjt sina priser, du får betala extra för att checka in bagage och du inte kommit fram i tid någon av de fem senaste resorna. Du vet ju hur deras bokningsflöde ser ut och det "funkar" ändå på något sätt.

Möjlighet

Att regelbundet posta i sociala medier kan göra att potentiella kunder spontant kommer att tänka på dig när de har behov av den typ av tjänster som ditt företag tillhandahåller.

Så ...

Section titled Så ...

... nästa gång du ska kommunicera i dina digitala kanaler eller fatta ett viktigt beslut, fundera igenom om du kan överlista dig själv och undvika att bli offer för några av dessa – eller andra – kognitiva biaser.

Jeanin Day UX Director på Whitespace