Alla blogginlägg

Så väljer du rätt hosting: 11 frågor att ställa till leverantören

Att välja rätt hostingleverantör är avgörande för prestanda, säkerhet och tillgänglighet. För webbansvariga, kommunikationschefer och andra beslutsfattare kan det dock vara knepigt att lista ut vad man egentligen ska tänka på när man jämför olika leverantörer. Börja med att ställa dessa frågor så har du kommit en bra bit på väg!

1. Vilka tider och via vilka kanaler (telefon, mail, chatt etc.) är supporten tillgänglig?

Section titled 1. Vilka tider och via vilka kanaler (telefon, mail, chatt etc.) är supporten tillgänglig?

Tänk på! Behoven av support kan skilja sig åt beroende på verksamhet. Måste ni kunna få svar på generella frågor kl 05 en lördag eller är det största behovet egentligen att webbplatsens tillgänglighet kan garanteras oavsett tid? Kom också ihåg att dygnet runt-support är inte samma sak som dygnet runt-övervakning.

2. Vad har ni för olika nivåer av svarstid och vad är genomsnittet när det gäller supportförfrågningar?

Section titled 2. Vad har ni för olika nivåer av svarstid och vad är genomsnittet när det gäller supportförfrågningar?

Tänk på! Dessa saker brukar specificeras i SLA (Service Level Agreement). Om ni haft ett SLA med en tidigare leverantör kan ni ta med det för jämförelse.

3. Vilken nivå av teknisk kompetens och expertis har ert supportteam när det gäller de teknologier och plattformar som vår webbplats använder?

Section titled 3. Vilken nivå av teknisk kompetens och expertis har ert supportteam när det gäller de teknologier och plattformar som vår webbplats använder?

Tänk på! Hör efter om supporten sköts av en underleverantör och i så fall hur länge de jobbat med just denna. Om underleverantörer byts ofta kommer detta att påverka kvaliteten på supporten ni får.

4. Var befinner sig er personal och vad använder ni för supportverktyg? Är verktyget EU-compliant?

Section titled 4. Var befinner sig er personal och vad använder ni för supportverktyg? Är verktyget EU-compliant?

Tänk på! Ställ följdfrågor utifrån era specifika behov. Det är viktigt att förstå hur leverantörens verktyg fungerar och hur det hanterar data som kan innehålla personuppgifter. Det är även viktigt att deras personal befinner sig inom Sveriges eller EU:s gränser.

5. Har ni erfarenhet av att stödja webbplatser som liknar vår storlek och komplexitet?

Section titled 5. Har ni erfarenhet av att stödja webbplatser som liknar vår storlek och komplexitet?

Tänk på! Be gärna om exempel. Passa på att fråga om någon av dessa kunder kan ställa upp som referens för supporttjänsten.

6. Vilken typ av problem eller utmaningar kan vi förvänta oss att ni kan hjälpa oss med, och finns det några typer av problem som ni inte kan hantera?

Section titled 6. Vilken typ av problem eller utmaningar kan vi förvänta oss att ni kan hjälpa oss med, och finns det några typer av problem som ni inte kan hantera?

Tänk på! Ta, om möjligt, upp konkreta problem ni stött på tidigare. Prata med er IT-avdelning före mötet och se ifall det finns någonting specifikt de vill skicka med.

7. Hur hanterar ni uppdateringar, säkerhetspatchar och underhåll av servrarna, och vad är kostnaden för dessa tjänster? Vilka rutiner finns kring lösenordshantering?

Section titled 7. Hur hanterar ni uppdateringar, säkerhetspatchar och underhåll av servrarna, och vad är kostnaden för dessa tjänster? Vilka rutiner finns kring lösenordshantering?

Tänk på! Fråga er webbyrå eller IT-avdelning vad som krävs för att dessa tjänster ska rulla på smidigt.

8. Hur hanterar ni driftstörningar eller nödsituationer som kan påverka webbplatsens tillgänglighet? Kan ni erbjuda kriswebb?

Section titled 8. Hur hanterar ni driftstörningar eller nödsituationer som kan påverka webbplatsens tillgänglighet? Kan ni erbjuda kriswebb?

Tänk på! Gällande tillgängligheten behöver ni väga kostnaden mot nyttan. Ta reda på hur mycket ni förlorar om er webbplats eller ert system ligger nere en dag eller en timme. För en del webbplatser förlorar man ingenting medan det för andra är väldigt kostsamt. Somliga har lagkrav på sig att alltid finnas tillgängliga och där fyller kriswebb en viktig funktion.

9. Hur håller ni er uppdaterade och compliant vad gäller informationsklassning samt lagar och regler? Exempelvis GDPR.

Section titled 9. Hur håller ni er uppdaterade och compliant vad gäller informationsklassning samt lagar och regler? Exempelvis GDPR.

Tänk på! Även en enkel webbplats kan innehålla mycket personuppgifter eller annan känslig information, som medlemsformulär eller "Mina sidor"-system. Se till att du har koll på vilken typ av information som kommer att hanteras och att hostingföretaget du väljer har stenkoll på alla delar av lagen som påverkar er.

10. Vilka molntjänster kommer ni använda för oss?

Section titled 10. Vilka molntjänster kommer ni använda för oss?

Tänk på! De stora spelarna som Google, AWS och Microsoft Azure är alla bra och billiga vid första anblick, men det kan vara svårt att förutse kostnaderna över tid. Dessutom missar man den personliga relationen. Det finns också en GDPR-aspekt att ta hänsyn till: var lagras informationen?

11. Har ni möjlighet att justera prestanda och tillgänglighet över året?

Section titled 11. Har ni möjlighet att justera prestanda och tillgänglighet över året?

Tänk på! Ta en titt på hur det brukar vara i er verksamhet under ett normalt år. Finns det perioder som är viktigare än andra, kanske med hög belastning på grund av exempelvis kampanjer eller e-postutskick? Man vill självklart att hostingen klarar av detta utan att ni för den sakens skull betalar för mycket för övrig tid.

Lycka till med ditt sökande!

Vill du veta hur Whitespace svarar?

Vi har ansvarat för hosting och support för organisationer, kommuner och myndigheter med mycket höga säkerhetskrav i över tio år. 

Hör av dig till mig, David Blomberg, om du vill du veta hur vi besvarar ovanstående frågor.

Kontakta mig på 070 - 481 60 72, david.blomberg@whitespace.se eller boka ett videomöte direkt i min kalender.

David Blomberg