Frågor och svar om Matomo Analytics
Vi får många bra frågor om Matomo Analytics under våra webbinarier. Här har Marcus Österberg samlat svaren.
Vi får många bra frågor om Matomo Analytics under våra webbinarier. Här har Marcus Österberg samlat svaren.
Frågor & svar från Intro till Matomo 2 mars 2021:
Kan Matomo samla in statistik via webbserverns loggfiler istället för ett skript med cookies?
Ja, logganalys är en av metoderna som Matomo kan använda för att samla in information från hur webbplatsen används. Se även svaret på frågan “Mäter ni statistiken med kakor eller utan kakor?”.
Vi vill drifta Matomo själva och har stora mängder besökare. Vad krävs det då för infrastruktur, processor, minne etc?
Matomo som mjukvara är skalbar och kan hantera mycket stora trafikmängder. Om du har fler än 1 000 000 sidvisningar per månad rekommenderar vi en installation där Matomo-tjänsten drivs på flera noder:
- Anrop till Matomo skickas till en lastbalanserare, och vidare till en eller flera noder.
- En eller flera noder hanterar databaserna
- En nod hanterar Matomos användargränssnitt
- Vid behov används ett CDN (Content Delivery Network) för att leverera de skript som används för klientbaserad spårning.
Vid dimensionering brukar vi titta på genomsnittlig trafik, men också ta hänsyn till tillfälliga toppar.
Kan Matomo även mäta hur mobilappar används?
Ja, Matomo kan mäta hur en app används. Mätningen görs via Matomos API och det finns färdiga programpaket (SDK:er) för användning i appar baserade på iOS och Android. Webbappar mäts med fördel med Matomos vanliga spårskript.
Det här med unika sidvisningar; jag har förstått att det är ett rätt trubbigt verktyg?
Definitionen av unika sidvisningar för en sida är antalet sessioner som sidan ifråga har visats minst en gång. Om en person under sin session på webbplatsen besöker en webbadress 1, 2, 3 eller fler gånger räknas det alltså som 1 unik sidvisning.
Det unika är dock inte alltid så unikt. Om samma användare går över från att surfa på sin dator till att öppna webbplatsen via sin mobiltelefon kommer det räknas som en ny unik sidvisning – trots att det är samma användare. Vi brukar rekommendera att mäta förändring eller skillnader – istället för att lägga stor vikt vid det absoluta antalet unika sidvisningar
Mäter ni statistiken med eller utan kakor?
Det går att göra både och.
Standardinstallationen med Matomos spårskript innebär att kakor lagras i besökarens webbläsare. De här kräver att besökaren ger sitt medgivande. Vi har skrivit ett blogginlägg om regelverket kring kakor.
Det finns i grunden tre sätt att spåra användarnas besök på webbplatsen utan cookies
- Serverbaserad spårning med Matomos API.
- Analys av webbserverns loggfiler.
- En modifierad spårkod utan cookies.
Har Whitespace någon erfarenhet av att mäta anrop till API:er med Matomo?
Ja. Vi brukar använda någon av de här metoderna:
- Logganalys av den tjänst som driver API:t.
- Anpassning av själva API-tjänsten så att anrop görs till Matomos API.
Vem äger Matomo?
Företaget bakom Matomo heter InnoCraft, och de äger även rätten till varumärket Matomo. Matomo som produkt är öppen källkod. InnoCraft samordnar den internationella gemenskap av intressenter som vill att Matomo ska utvecklas och frodas.
Jämfört med Google Analytics; vad kan man inte mäta med Matomo?
Du kan mäta samma sak med Matomo som med Google Analytics. Faktum är att du kan samla mer data i Matomo, eftersom det är möjligt att hantera personuppgifter i tjänsten.
Google Analytics fördel är dess integration med Googles annonseringstjänster. Med Matomo krävs taggning av Google Ads-länkar för att spårningen i Matomo ska fungera väl.
Är Matomo svenskt?
Nej. Matomo-utvecklingen drivs av InnoCraft, som är baserade på Nya Zeeland. Vidare finns ett globalt community av utvecklare och företag (bland annat Whitespace) som bidrar till utvecklingen av Matomo.
Ur ett GDPR-perspektiv är det viktigt att välja var ni driver Matomo. Ett grundläggande krav är att datacentret där Matomo drivs är lokaliserat inom EU – men också att företaget som äger datacentret är baserat inom EU. Därför avråder vi från att driva Matomo på exempelvis AWS.
Whitespaces Matomo-molntjänst drivs i Sverige, i samarbete med svenska partners.
Hur säkerställer ni att kundernas Matomo-data är i säkert förvar?
Whitespaces Matomo-molntjänst är uppbyggd och konfigurerad för att upprätthålla mycket hög säkerhet. Infrastrukturen är konfigurerad för att minimera risken för intrång. Matomo-gränssnittet är förberett för tvåfaktorsautentisering med exempelvis Microsoft Authenticator. Det är även möjligt att logga åtkomsten till Matomo-statistiken via gränssnittet.
För att säkra att Matomo-tjänsten lever upp till kraven enligt GDPR samarbetar vi bara med svenska leverantörer. Vår driftspartner är dessutom ISO-certifierad inom informationssäkerhet.
Är kampanjanalys en tilläggstjänst?
Grundläggande kampanjanalys ingår i Matomos grundutförande. För utökad analys behövs modulen Marketing Campaigns Reporting, som är kostnadsfri.
Om du vill göra lite mer avancerad kampanjanalys rekommenderar jag även Matomos premium-modul Custom reports. Den gör det möjligt att gräva djupare i informationen och skapa anpassade kampanjrapporter.
Är heatmaps en del av standardinstallationen, out of the box?
Nej. Den går att köpa separat eller som en del av Matomos paketerbjudande Premium Bundle.
Kan vi överföra data från Google Analytics till Matomo?
Ja, det finns en kostnadsfri modul till Matomo för import av Google Analytics-data till Matomo.
Vill du veta mer om Matomo-molntjänsten?
Kom igång med Whitespaces Matomo-molntjänst inom 1-4 veckor – utan att förlora den statistik som har samlats in i Google Analytics.
Fyll i dina kontaktuppgifter så bokar vi ett webbmöte.